Scrive il Wall Street Journal:

Alphabet Inc.’s Google is planning to introduce an ad-blocking feature in the mobile and desktop versions of its popular Chrome web browser, according to people familiar with the company’s plans.
The ad-blocking feature, which could be switched on by default within Chrome, would filter out certain online ad types deemed to provide bad experiences for users as they move around the web.
Google could announce the feature within weeks, but it is still ironing out specific details and still could decide not to move ahead with the plan, the people said.
Unacceptable ad types would be those recently defined by the Coalition for Better Ads, an industry group that released a list of ad standards in March. According to those standards, ad formats such as pop-ups, auto-playing video ads with sound and “prestitial” ads with countdown timers are deemed to be “beneath a threshold of consumer acceptability.”
In one possible application Google is considering, it may choose to block all advertising that appears on sites with offending ads, instead of the individual offending ads themselves. In other words, site owners may be required to ensure all of their ads meet the standards, or could see all advertising across their sites blocked in Chrome.
Google declined to comment.
The ad-blocking step may seem counter-intuitive given Google’s reliance on online advertising revenue, but the move is a defensive one, people familiar with the plans said.
Uptake of online ad blocking tools has grown rapidly in recent years, with 26% of U.S. users now employing the software on their desktop devices, according to some estimates.
In the U.S. Chrome has nearly 47.5% of the browser market across all platforms, according to online analytics provider StatCounter.

Di recente c’e’ stata una ICO (Initial Coin Offer, una sorta di collocamento/raccolta fondi) di una startup che pensa di usare una cryptocurrency per fare pagare agli utenti un quid per ogni sito che consultano. per leggere contenuti senza pubblicità. Soldi che vanno a chi pubblica il sito e che nelle intenzioni  della startup dovrebbero generargli una quantita’ di danaro pari a quella che questi avrfebbe incassato con la pubblicità.

Nel primo trimestre 2017 FBK ha fatto 7,9Bn di ricavi con 1,9Bn di utenti, ovvero 4,5 centesimi al giorno per utente. Facebook fa circa un quinto del mercato delle pubblicità online, per cui mensilmente un utente medio (media del pollo) vale per l’industria pubblicitaria mondiale 6-7 euro.

Non ho una idea chiara sugli effetti di questa  iniziativa.

Se dovesse portare ad una riduzione del numero di pubblicità, il loro prezzo aumenterebbe (per effetto scarsita’ sull’asta) e forse Google potrebbe addirittura guadagnarci di più ma forse si ridurrebbe il numero di inserzionisti.

Non so.. che ne pensate ?