Sale of CDs continue decline in 2008 – International Herald Tribune

Mi segnala Matteo: Sale of CDs continue decline in 2008 – International Herald Tribune.

Record companies counter that album sales alone do not give a full picture of the complex new economics of the industry. Rio Caraeff, the executive vice president of eLabs, the digital division of Universal Music Group, said other income, like the fees collected when users stream a video online, had become an essential revenue. Twenty percent of Rihanna's income, he said, has come from the sale of ring tones.
"We don't focus anymore on total album sales or the sale of any one particular product as the metric of revenue or success," Caraeff said. "We look at the total consolidated revenue from dozens of revenue lines behind a given artist or project, which include digital sales, the physical business, mobile sales and licensing income."..

Despite the growth of online music sales, CDs remain by far the most
popular format, although that hold is slipping; 361 million CDs were
sold in 2008, down almost 20 percent from the previous year. About 84
percent of all album purchases were CDs, down from 90 percent the
year before.

And since CDs remain the record industry's biggest profit engine,
many analysts worry that the industry will be particularly vulnerable
to inventory reductions at retail stores…

Non trovate un po' bizzarro che nell'era della massima personalizzazione e nell'era dell'accesso digitalizzato, uno debba andare a comprare un pezzo di plastica con un 80% di eccipienti oltre la canzone desiderata ?

L'articolo pero' usa indistintamente le parole profitto e ricavi, ma sono due cose ben diverse, ovviamente…

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1 thought on “Sale of CDs continue decline in 2008 – International Herald Tribune”

  1. In Europa da alcuni anni sta’ crescendo il “nuovo” soprattutto in termini di applicazioni open source che come dici tu sfruttano le infrastrutture esistenti e non pagano royalties. Sono community che sfruttano il peer to peer e il bisogno di social networking pilastri su cui da sempre poggia la rete. Solo che oggi possono sfruttare una rete a banda larga ormai molto diffusa e a prezzi +/- ragionevoli.
    Forse sara’ anche per la maggior apertura di quei mercati telecom ma non penso che FT, DT e Telefonica siano poi incumbent cosi’ diversi da TI aperte per il debito di chi le controlla.
    C’e’ invece da chiedersi cosa c’e’ di cosi’ fertile nell’ecosistema di quei Paese che promuove e sostiene un rinnovato dinamismo imprenditoriale nel mondo telecom/Internet/ media. Ormai sono diverse le imprese innovative in Europa tra cui solo per nominarle alcune Skype in UK, FON in Spagna, Netvibes, WiKio, VPOD in Francia, Technorati, in Germania. In Italia poco e nulla come dimostra la sola presenza italiana al DLD: Lapo Elkann.

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