Favorire lo sviluppo e l’innovazione di un paese secondo l’OECD

E’ stato pubblicato un nuovo rapporto: Broadband Growth and Development in OECD Countries.

…broadband policies are now a vital instrument to ensure the competitiveness of OECD countries and to address pressing societal concerns.

"Le policies sulla banda larga sono uno strumento vitale per assicurare la competitività dei paesi OECD e per indirizzare le pressanti preoccupazioni sociali".

Puro Vangelo. (Kit Carson). Peccato che anche a spiegarlo non venga capita l’entita’ della questione.

Nel merito, alcuni passaggi dello studio:

In 2003, the OECD published a paper on structural separation. At the time, problems faced by new entrants in obtaining access to the network  facilities of incumbents led to calls for structural remedies on incumbents,  and in particular the separation of the local loop from service provision. The OECD report argued that the costs of structural separation would more than likely outweigh any benefits that it may provide. However, while that  conclusion may hold in the PSTN environment, it is not clear that it would still be valid in a fibre environment where high-entry costs may result in residents having access to only a single fibre network.

Nel 2003 OECD diceva che la separazione avrebbe avuto piu’ costi che benefici. Ritiene che sia ancora cosi’ per la telefonia, ma non dovrebbe essere piu’ valido nelle nuove reti (inversione di 180 gradi, con prudenza, essendo l’OECD… ndr)

In 2007, Sweden’s Post and Telecommunication Ministry issued its broadband strategy which included a proposed plan that PTS would require the functional (and/or) legal separation of TeliaSonera’s wholesale unit.

Nel 2007 la Svezia ha definito una strategia che chiede la separazione di Telia

Australia introduced operational separation for the incumbent, Telstra, in 2005 as a way to ensure that Telstra’s treatment of its own retail arm was equivalent to its treatment of wholesale customers. The separation requires that Telstra maintain separate wholesale and key network service business units.

L’Australia ha introdotto una separazione operativa nel 2005

BT in the United Kingdom also announced an operational separation  in 2005. Ofcom promoted the separation as a way to allow all communications providers equal access to critical BT infrastructure on fair terms. Additionally, Ofcom announced that the separation would encourage investment in infrastructure, enable innovations through multiple services, and increase deployment of next-generation technology.

UK ha fatto la separazione funzionale nel 2005

Policy makers in NewZealand are also examining howto best implement operational separation. New Zealand’sTelecommunication Amendment Act of December 2006 introduces operational separation for Telecom New Zealand and the Minister of Communications is currently developing a set of requirements.

La Nuova Zelanda sta esaminando che livello di separazione funzionale e’ piu’ indicata al paese

The Turkish government has also examined what role structural separation could play in promoting broadband in the country. The Information Society Action Plan 2006-2010 calls for a cost-benefit analysis to determine whether the separation of the wholesale and retail services of the incumbent operator would be justified.

La Turchia sta esaminando quale ruolo avra’ la separazione nello sviluppo. Il piano Information Society Action Plan 2006-2010 prevede di fare una analisi costi-benefici (il minimo, prima di prendere decisioni, ndr)

The Czech Republic provides direct support to municipally owned networks which follow the “town owns the infrastructure” principle but where outside operators provide services.

La Repubblica Ceca suppora lo sviluppo di reti di proprietà municipale dove la città possiede l’infrastruttura e operatori esterni forniscono i servizi

In certain cases the push for structural separation began with the owners rather than the regulator.

In alcuni casi sono stati gli operatori stessi a spingere per la separazione, non i regolatori  (dipende nell’interesse di chi agiscono e rispetto a quali vincoli al contorno, ndr)

Consistent and clear policies are important for attracting investment and development in broadband markets in the OECD. The guidance from both Sweden and Canada suggests that policy makers should consider decisions carefully – with a long-term vision – rather than implementing shorter-term regulation to address specific market inefficiencies

Policies consistenti e chiare sono importanti per attrarre investimenti e sviluppo. Le indicazioni da Svezia e Canada suggeriscono che i politici devono considerare le decisioni con attenzione, con una visione a lungo termine, piuttosto che implementare regolamentazioni di breve termine per indirizzare specifiche inefficienze di mercato. (che a medio periodo si ritorcono contro il malato. ndr)

Noi, invece, stiamo per buttare molti miliardi con una decisione non approfondita, per dare un cialdino a breve termine che non risolvera’ il problema alla radice (ovvero l’insostenibilita’ della competizione verticalmente integrata a livello di Paese) indebolendo il sistema e quindi anche il paziente nel medio termine, perdendo almeno 5 anni (ad essere ottimisti)… a vantaggio di chi ?

Poco male, uno puo’ sempre emigrare…

If you like this post, please consider sharing it.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *